BioFotos Vårträff 2014

BioFoto Finlands Vårträff går av stapeln på Hangö udd den 5-6 april 2014. Vi kommer att guidas av Dick Forsman och besöka intressanta fågelskådningsplatser och övernatta på Tvärminne zoologiska station. Under Vårträffen håller vi också vårt årsmöte.

Läs mera...

Nu är det dags att vakna från vinterdvalan och stiga upp tidigt lördagen 5 april. Klockan 05.30 börjar vi med träff vid bommen till Frihamnen i Hangö (se karta nedan, observera ny tid och ny plats!) för att ta oss ut till fågelskyddsområdet på Uddskatan. Där kommer vi att tillbringa hela dagen.

OBS! De som kommer med egen bil måste på förhand meddela sitt registernummer för att vi skall få tillstånd att köra genom frihamnsområdet. Det finns nu ett fält för detta på anmälningsblanketten. Fyll i detta fält (också om du redan har anmält dig)!

Anmälningstiden har gått ut och fakturor för måltid&övernattning skickas till deltagarna.

Vi har äran att ha sällskap av rovfågelexperten Dick Forsman hela lördagen. Det är ingen skillnad om du är en nybörjare eller erfaren fågelskådare, alla kommer vi att åka hem som bättre fågelkännare. Dick har koll på de platser vi kommer att besöka och vilka fåglar vi har chans att se och fotografera där.

Vi spenderar hela dagen på Uddskatan så lunch måste tas med. Den som inte vill fotografera fåglar har massvis av klippor och hav att studera via sin lins. Ordentliga utkläder behövs. Hangöborna lovar solsken men blåsigt är det säkert.

Efter fågelskådning och fotografering slutar vi med träff klockan 17.00  på Tvärminne zoologiska station (se karta nedan). De som vill komma med lite senare får ringa Heidi: 050-3443 506 för att få veta var vi finns just då.

Middag blir det klockan 18.00

Middagen kommer att vara en fisktallrik med varmrökt lax, gravad lax och strömmingssortiment och kokta potatisar. Kaffe, te, kex. Pris: 16.95 € / person.

Vi önskar att alla de som inte kan äta detta meddelar om det i samma veva ni anmäler er till vårträffen.

Efter middagen visar Dick Forsman sina fågelbilder från Hangö-trakterna.

Smått och gott med en öl eller cider för kvällen måste själv tas med.

Övernattningen på Tvärminne zoologiska kostar 46.51 € / person. Den som vill ha ett enkelrum betalar 62.51€

Till övernattningen hör morgonmål + handuk och lakan.

OBS! Deltagarna kommer att få en faktura för middag+övernattning ca. en vecka före evenemanget, och räkningen måste betalas genast. Det finns inte personal på Tvärminne som kan ta emot betalningar under veckoslutet, så föreningen måste betala in redan före veckoslutet.

Söndag 6.4 börjar vi med morgonmål klockan 8.00

Efter morgånmålet fortsätter vi med att utveckla Biofoto till en ännu bättre förening. Motto : Skapa struktur i föreningsarbetet så det blir lättare att för fler att göra mindre.

Vi håller också BioFoto Finlands årsmöte. Agendan för årsmötet har skickats till alla medlemmar.

Med dessa ord önskar jag alla hjärtligt välkomna till Hangö för att spana, fotografera, träffa nya och gamla vänner samt dela samma intresse för att fotografera och uppleva vår underbara natur.

Jag vill att ni senast den 25.3 anmäler er till Biofotos vårträff (Red.anm.: Anmälningstiden är alltså nu slut). Anmälningen görs via evenemangskalendern är på webbsidan. Man måste vara inloggad för att anmäla sig!

Heidi Holmlund
050-3443 506

Samåkning

Om du är inloggad så kan du kommentera den här artikeln om samåkning till Vårträffen om du vill erbjuda plats i bilen eller om du önskar följa med någon annan.

Information om platserna vi besöker

Uddskatan
Fågelskyddsområde med fågelstation längst ut på Hangöudds spets. Speciellt populär plats att följa med flyttfåglar med strålande utsikt över ytterskär och öppet hav. Området har hittills varit stängt för utomstående men kommer under sommaren 2014 att bli tillgängligt för allmänheten.

Köranvisning till Uddskatan:  Genom Hangö, längs Esplanaden, följ skyltning till Frihamnen. Vi träffas 05:30 vid bommen till frihamnsområdet!

På kartan:

Tvärminne zoloogiska station