Hej på er alla!

Här är ett programförslag ifall BFF kommer att vara som medarrangör i Hanko Fotofestival under år 2014. Föreningen skulle i stället för långa fotoutflykter och x antal långrandiga föreläsningar av några få utvalda fotografer genomföra tillställningar som också är till för de som inte är så värst intresserade av foto eller av annat skäl inte kan eller vill delta i det "egentliga programmet".

 

BFF kunde arrangera evenemang med korta presentationer av flera fotografer/aktörer. Tillställningarna kunde förverkligas på en bar, ett vårdhem eller på andra mer eller mindre passande ställen runt om i staden. Eventuellt kunde det vara frågan om två helt olika tillställningar med 10 presentatörer/gång (1/dag). Åtminstone hälften av presentatörerna kunde vara BFF:are, resten inbjudna gäster / lokala personligheter. Presentationerna skulle i första hand framföras på svenska, men för att locka fler besökare/åhörare kunde en del vara på finska eller engelska! Det är även viktigt att tillställningarna är kostnadsfria för publiken.

Enligt det här principen skulle presentationerna kunna genomföras: Med rötterna i Tokyo är "Pecha Kucha" (japanska för ljudet av konversation) ett unikt presentationsevent där lokala och besökande kreatörer från alla olika områden presenterar 20 bilder som var och en visas i 20 sekunder – ett kaleidoskop av inspiration, idéer och arbete. PKN är ett globalt evenemang och finns idag i över 640 städer runt om i världen. Läs mer och titta på andras presentationer på: pechakucha.org

Vad du vill presentera väljer du själv fritt. Det kan vara ett pågående/genomfört eller kommande projekt, special intresse- eller kunskap, resa, samarbete ect. Det är som sagt fritt, det viktiga är att följa PKN konceptet med 20 bilder x 20 sekunder. Totalt blir en presentation 6 minuter och 40 sekunder.

Specifikation för bilderna i presentationen:
Antal bilder: 20st
1024 x 768 px
72 dpi (skärmupplösning)
Färginställning RGB
JPG-format

OBS: Presentatörerna namnger sina bilder med 1,2,3 osv. Så att arrangören vet i vilken ordning det ska läggas in i i bildspelet.

Till exempel: Namn och nummer = Hasse H_bild1.jpg, Hasse H_bild2.jpg ....osv

Presentatörerna skickar in sitt bildmaterial åt arrangören minst en vecka på förhand! Bilderna visas som en tidsinställd-powerpoint-presentation med videokanon. Till presentationen behövs även ljudutrusning / mikrofon.

Finns det någon BFF:are som skulle våga ställa upp på något liknande?

Jag var själv som deltagare/presentatör på Pecha Kucha Night #3 (ett gratis happening med 10 presentatörer), 25.9.2013 på Indigo bar i Mariehamn. Vi hade ca 140 besökare på tillställningen!

hälsningar Hasse

Hans G. Hästbacka, Åkerlidsgatan 1 I 78, 20740 ÅBO

Kommentarer   

#7 Om bildpresentatio nerHans Gustav Hästbacka 2013-12-07 16:28
Hej igen!

Högst sannolikt har de flesta av oss någon gång haft äran/blivit tvungna att framföra en Powerpoint-pres entation (grastis programmet OpenOffice har också en liknande funktion) eller liknande presentation på någon tillställning. Att göra en 20 x 20 sekunders presentation är nästan lika enkelt! Man gör en helt vanlig PPT-presentatio n med 20 fotografier och ställer in presentationen på tid, d.v.s. så att bilderna byts automatiskt efter 20 sekunder. Det som man tänkt säga om bilderna kan man skriva ned på ett papper. Sen är det bara att starta presentationen och öva. Ifall det behövs justerar man texten, korta ned den eller sätta till några ord! Värre än så är det inte! Allt det här kan man göra hemma!
Inför mitt första och hittills enda Pecha Kucha framträdande (i Mariehamn, Åland) hade jag också satt upp stolpar på papper om det jag skulle säga/eller hade tänkt säga. Fem minuter innan presentationen kastade bort pappret. Jag hade kommit fram till att stolparna var onödiga och att det var mycket enklare att improvisera! Framträdandet gick väl som det gick, men inte behövde jag skämmas för min presentation.

Hasse
#6 Utamanande formatMikael Albrecht 2013-12-07 09:58
Heidi, jag nämnde vår traditionella bildvisning närmast som en påminnelse om att PK inte kan vara ett universalformat och att det finns mycket som inte lönar sig att försöka klämma in i PK. En annan point var att man inte ska underskatta formatets utmaningar. Temat och materialet måste vara lämpligt, och att finna den rätta rytmen och balansen mellan bildspråk och tal kräver mycket mer planering än vår traditionella förevisning. Fast längden bara är 1/10. Jag ser det här som en utmaning som arrangörerna borde ta i beaktande, speciellt om målsättningen är att få med en bredare skara fotografer, som alla kanske inte är så vana att tala inför publik. Hangö kommer säkert att vara mångas första PK. Hur tänker BF stöda dessa mindre vana föreläsare så att alla kan förbereda sig ordentligt och ingen går hem skamsen och minns det som ett pinsamt misslyckande?
#5 Bild konversation - Pecha KuchaHeidi Holmlund 2013-12-07 02:32
Jag ser det som ett till sätt att visa sina bilder på. Jag tror Mikael att det inte är kanske meningen att jämföra sättet med hur du är van att visa dina bilder utan mera som en ny utmaning. Vad är min korta story bland 20 bilder, hur kan jag få in kanske ett kort trevligt budskap till mina bilder ? Hasse, nu kommer inget fram om att vi inte kan att använda orden Pecha Kucha om vi inte följer till punkt och pricka deras format. Borde vi börja leka med nya ord om evenemanget ?
#4 TidtabellenMikael Albrecht 2013-12-04 21:45
Ja, man måste nog ha nåt system av den här typen om man vill ha med 10-20 fotografer per kväll. Ger man dem 6:40 var, och frihet att gå framåt i egen takt, så kommer minst hälften att dra över tiden och ha bilder kvar när klockan ringer. På den punkten håller jag helt med.
#3 Lite mer information om Pecha Kucha.Hans Gustav Hästbacka 2013-12-04 19:03
Hej igen!
Tanken bakom Pecha Kucha är att man ska kunna framföra sin berättelse/sitt projekt kortfattat. Hellre ser/lyssnar jag på 10 stycken korta och intressanta berättelser än på en 1-1,5 timme lång presentation av en enda person.
20 sekunder är egentligen en väldigt lång tid, och under 6 minuter och 40 sekunder hinner man nog framföra en hel del! Man måste bara välja ut rätt bildmaterial och att göra historien kort. Jag tycker att det är väldigt viktigt att man håller sig till principen med 20 sekunder/bild, så att alla presentationer görs på samma sätt och på lika villkor. Då tror jag också att det blir lättare för åhörarna att orka följa med!
Ifall man vill behöver man inte säga ett enda ord under sin presentation, utan man låter "bilderna berätta"! Det är kanske inte världens bästa idé eller... Ifall man har en väldigt viktig bild i sin presentation kan man förvisso visa den i 2 x 20 sekunder, då får man dubbelt mera tid att berätta om just den bilden!

I princip kan man göra en presentation om nästan vad som helst på 20 x 20 sekunder! Det kan vara en berättelse om en helt vanlig fotoutflykt eller om vad som kan gå fel under en fotoutflykt! Man kan berätta om en speciell plats, resa, fågel, visa sina bästa naturfoton, berätta om sin fotoutrustning eller förklara varför man inte ska köpa en kamera av märket Nikon! Presentationen kan vara poetisk, humoristisk, gravallvarlig eller teknisk.

På sidan pechakucha.org finns det exempel på Pecha Kucha presentationer av olika slag, både bra och dåliga. Där kan ni få en del tips om hur man kan bygga upp sin förevisning!

hälsningar Hasse
#2 Hur funkar det i praktiken?Mikael Albrecht 2013-12-03 22:00
Låter som ett intressant sätt att få fler fotografer att rymmas med. Men är det inte besvärligt att tvinga in alla bilder i den där 20-sekunders ramen? Endel talar för sig själv och behöver inga ord, och då räcker 20 sekunder väl. En del blir bara ytliga om man måste klämma ihop förklaringen till 20 sek. Jag reste till Sibirien med en vän tidigare i höstas. Vi har hållit två tillställningar där vi visat bilder. Jag räknade att vi visade 161 bilder och varje bild i snitt ca. 30 sekunder. Men då gick vi förbi en del bilder på några sekunder och pratade i flera minuter om andra. Så inte är 20 sekunder orealistiskt. Samtidigt tror jag inte publiken hade fått en bättre show i det fallet om vi hade begränsat varje bild till 20 sek. Men det är väl en missledande jämförelse eftersom materialet inte var planerat för PKN.

Ja det var lite tankar från en som aldrig försökt sig på PKN. Kan nån med erfarenhet utveckla det lite mera och ge råd om hur man ska bygga upp en sån här förevisning?
#1 Intressant!Krister Welander 2013-12-01 20:20
Jo, det låter intressant. Vi diskuterade Pecha Kucha på styrelsemötet faktiskt. Jag kunde vara intresserad, men kan inte lova i detta skede, ev. bortrest då.
h. Krister

Logga in för att kommentera.